Filtry, jak często wymieniać?

Filtry – posiada je każdy samochód i  służą do filtrowania różnego rodzaju zanieczyszczeń. Skoro filtrują, to się zużywają i należy je wymieniać. Tylko jak często, aby nie za często?

Filtr paliwa: raz na rok lub według wskazań producenta

filtr%20paliwa

Przede wszystkim filtr paliwa filtruje  nieczystości bezpośrednio znajdujące się w paliwie a tym samym układ paliwa przed dostawaniem się zanieczyszczeń.  Im bardziej zapchany, tym gorsza jego wydajność, a co za tym idzie przyśpieszone zużycie paliwa.

Filtr paliwa to także bardzo ważna ochrona wtryskiwaczy, chroni przed zapowietrzeniem układu paliwowego. 

Użytkownicy silników diesla, powinni taką wymianę wykonać przed każdą zimą, aby wyeliminować ryzyko jego zapchania wodą czy ciężkimi frakcjami oleju.

Producenci samochodów zalecają jego wymianę nawet co około 60 tysięcy kilometrów, a niektórzy nawet co 100 tysięcy. 

Uwaga: w przypadku, kiedy pojazd pokonuje niewielkie odległości, np. w granicy 10 tysięcy kilometrów rocznie, wymiana filtra paliwa powinna odbywać się cyklicznie raz na rok!

Filtr oleju: raz na rok lub według stanu oleju

 filtr%20oleju

Filtr oleju jest istotnym elementem konstrukcji silnika i jego wymiana, tak jak wymiana samego oleju, wpływa na funkcjonowanie silnika. Filtr oleju maza zadanie zatrzymać  zanieczyszczenia z oleju, który cały czas pracuje w układzie zamkniętym. Jeśli tego nie zrobi, nawet najmniejsze drobinki mogą doprowadzić do uszkodzenia całego motoru.   Filtr oleju narażony jest na duże obciążenie zanieczyszczeniami, wynikającymi, m.in. ze spalania śladowych ilości oleju w bloku silnika. Brak wymiany filtra oleju z pewnością odbije się na pracy silnika, na jego prawidłowym smarowaniu.

Wymiana filtra oleju powinna łączyć się z wymianą oleju, który to z kolei wymieniany jest cyklicznie lub według jego zużycia.

Filtr powietrza: raz na rok lub według zużycia

FILTR%20POWIETRZA

Filtr powietrza oczyszcza powietrze, chroni komorę silnika podczas zasysania do niej powietrza.

Jego wymiana jest uzależniona od warunków zewnętrznych w jakich się poruszamy i często też możemy samodzielnie ocenić jego stan.

Filtr powietrza pozbawiony odbarwień czy nalotu będzie wskazywał na dobry stan.   Warto jednak zwrócić uwagę na jego stan w okresie zimowym.

Filtr kabinowy: dwa razy w roku lub według zużycia

filtr%20kabinowy

Filtr kabinowy chroni wnętrze samochodu przed zanieczyszczeniami z zewnątrz, przed osadzaniem się zanieczyszczeń. Wpływa bezpośrednio na jakość powietrza i wydajność działania układu klimatyzacji. Reaguje mocno na wilgoć,  kurz, piasek, smog, pyłki drzew, pyłki kwiatów a zapychając się przyśpiesza ryzyko rozwoju bakterii.

Częsta wymiana filtra kabinowego, minimum raz na pół roku, wynika z warunków zewnętrznych w jakich się poruszamy. W miastach, gdzie często mamy do czynienie z zanieczyszczeniem powietrza (popularny smog) warto zainwestować w kabinowy filtr węglowy, który  zatrzymuje dużo więcej cząstek PM2,5 i do PM10 niż tradycyjny filtr standardowy, potocznie nazywany papierowym.

Filtry są ważnym elementem samochodu. Wpływają bezpośrednio na pracę silnika i  zdrowie podróżujących. Jedne wymieniamy  raz na rok a  inne częściej. I warto o ich regularnej wymianie pamiętać!