Serwis kół i opon

Zapraszamy do naszego serwisu kół i opon w Krakowie. Przeprowadzamy sezonowe wymiany opon w samochodach osobowych i dostawczych marki Ford, Renault i innych. Dbamy o wyważanie oraz właściwe ustawianie geometrii i zbieżności kół.

Dlaczego należy przeprowadzać sezonową wymianę opon?

Przy doborze opon ważne jest to, by nabyć model dopasowany do stylu jazdy i rodzaju użytkowanego samochodu. Dlaczego należy przeprowadzać sezonową wymianę opon?

Po pierwsze – ekonomia!

Opony zimowe użytkowane przy wyższych temperaturach ulegną szybszemu zużyciu niż ogumienie letnie. W słoneczną pogodę, na suchej nawierzchni pokonujemy zakręty bardziej dynamicznie i osiągamy wyższe prędkości. W takich sytuacjach, także wskutek hamowania w kontakcie z nierównym asfaltem, miękkie zimowe opony będą ulegać wzmożonej eksploatacji. Z tego względu, inwestując w opony letnie z twardszych mieszanek w rzeczywistości oszczędzimy.

Po drugie – bezpieczeństwo!

Opony letnie są nie tylko wytrzymalsze, ale też bezpieczniejsze w trakcie jazdy na suchej i mokrej nawierzchni. Istotnym parametrem jest długość drogi hamowania. O ile na śniegu lub oblodzonej nawierzchni opony zimowe sprawdzą się lepiej, o tyle w testach prowadzonych na suchym i mokrym podłożu letnie opony deklasują zimowe odpowiedniki.

W deszczową pogodę, niewątpliwą zaletą opon letnich jest ich odporność na aquaplanning, czyli zjawisko utraty przyczepności za sprawą warstwy wody znajdującej się między oponą a jezdnią. To szczególnie ważne podczas prowadzenia samochodu w mieście, gdzie pełno jest kolein i nierówności.

Geometria kół i jej znaczenie

Nieodpowiednia geometria kół sprawia, że tor ruchu kół pojazdu nie pokrywa się z jego osią. Prowadzi to do nierównomiernego zużycia bieżnika opon i elementów zawieszenia oraz znaczącego pogorszenia stabilności i bezpieczeństwa jazdy.

Utrata prawidłowych parametrów geometrii może wynikać z długotrwałej eksploatacji i zużycia części zawieszenia, wskutek wjechania w koleinę lub po wypadku. W takim przypadku zwykła naprawa samochodu nie wystarczy. W celu uzyskania właściwych parametrów (zbieżności, kąta pochylenia koła i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy) konieczna okaże się wizyta w auto serwisie wyposażonym w specjalistyczne stanowisko pomiarowe dla kół.

Zbieżność kół, a bezpieczna jazda

Najważniejszym parametrem geometrii jest zbieżność kół. To relacja wzajemnego ustawienia kół przednich i tylnych. Auto o przednich kołach zbieżnych zachowa dużą stabilność przy jeździe na wprost, a jednocześnie będzie „leniwiej” wchodzić w zakręty. Ustawienie rozbieżne spowoduje konieczność częstych korekt w czasie jazdy na wprost (samochód „ucieka na boki”).  Zaletą kół rozbieżnych jest znacznie szybsza reakcja na zmiany toru jazdy wywołane zmianą położenia kierownicy, co jest pomocne np. w serii szybkich zakrętów.

W przypadku gdy koła skierowane są do wewnątrz, wartości zbieżności są dodatnie. Jeśli natomiast koła skierowane są na zewnątrz, wartości te są ujemne. Każdy model samochodu ma specyficzną dla siebie wartość zbieżności kół, określoną w stopniach. W samochodach z napędem na przednią oś zbieżność jest z reguły ujemna, a w autach napędzanych na tył – dodatnia. Regulacja ustawienia kół odbywa się przy pomocy drążków kierowniczych i poprzecznych. Powinna być przeprowadzona w profesjonalnym auto serwisie.

Udzielamy pomocy. Służymy radą i wsparciem.

Masz pytania lub wątpliwości? Zadzwoń: 502 577 307 lub napisz do nas korzystając z formularza na stronie.