Publikacje

głowica%20t5

 

Co szkodzi głowicy silnika?  Jak wyglada naprawa?

Głowica  to   skomplikowany element  silnika spalinowego. Odpowiada ona za   zamkniecie przestrzeni, w której następuje spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, będąc jednocześnie korpusem dla mechanizmu rozrządu. W niej też znajduje się szereg kanałów olejowych i chłodniczych oraz różnego rodzaju czujniki, m.in. ciśnienia oleju i temperatury płynu chłodzącego. Głowice mają zwykle bardzo skomplikowane kształty, dlatego wykonuje się je ze stopów lekkich lub z żeliwa.

Co się może zepsuć i dlaczego?

Największym wrogiem głowicy silnika są nagłe zmiany temperatur. Uszkodzenia mogą wystąpić podczas prób uruchomienia silnika po wyjątkowo mroźnej nocy czy wjechanie w głęboką kałużę z mocno rozgrzanym silnikiem.  Ubytki płynu w układzie chłodzenia lub jazda na zbyt niskich biegach powodują przegrzanie głowicy.
Uszczelka pod głowicą ma ogromne znaczenie, ponieważ znajdując się pomiędzy głowicą i blokiem silnika, uszczelnia oraz zapewnia właściwe ciśnienie w komorze spalania. Warunki pracy sprawiają, że uszczelka głowicy jest poddawana ogromnym przeciążeniom. Najczęściej usterka dotyczy wypalenia uszczelki. W takiej sytuacji silnik będzie szarpać na niskich obrotach i przed rozgrzaniem, płyn chłodzący może się mieszać się z olejem. Kierowca wyczuje także wyraźny spadek mocy.
Naprawa uszkodzenia zewnętrznego
Uszkodzenia zewnętrzne są łatwe do naprawy. Zazwyczaj lokalizuje się je przy gniazdach zaworów (te ostatnie są bowiem najbardziej narażone na skokowe zmiany temperatury). Naprawa polega na spawaniu i frezowaniu powierzchni pęknięcia. W etapie końcowym naprawy wytacza się nowe łoże pod wałek rozrządu.
Naprawa uszkodzenia wewnętrznego
Uszkodzenia wewnętrzne są trudniejsze do zlokalizowania. O ich powstaniu mogą świadczyć czynniki pośrednie, np. powstanie białego osadu pod korkiem wlewu oleju (przedostawanie się cieczy chłodzącej do układu smarowania). Zbliżony objaw daje również pęknięcie uszczelki pod głowicą. Zdarza się, że nieszczelności w głowicach powodują wyrobione zawory (naprawa polega na ich przeszlifowaniu). Równolegle montuje się również nowe prowadnice zaworowe i uszczelniacze. Kompleksową naprawę głowicy kończy szlifowanie jej podstawy.

Wymiana uszczelki pod głowicą

Podczas wymiany uszczelki sprawdza się ogólny stan głowicy i w razie potrzeby decyduje się na jej częściowe zregenerowanie. Usterka uszczelki pod głowicą może wynikać nie tylko z przegrzania lecz po prostu może się ona zestarzeć.
Remont głowicy to skomplikowana naprawa. Wymaga rozebrania silnika, oznacza poważną ingerencję w jego konstrukcję i jest bardzo kosztowna. Aby naprawa została wykonana prawidłowo i przywróciła  pełną sprawność, napędową musi zostać wykonana bardzo starannie.  

Jak wygląda demontaż i montaż głowicy?

Demontaż zaczyna się od odpięcia przewodów, kolektorów i połączeń elektrycznych. Następnie należy zdjąć pokrywę zaworów, odpiąć napęd rozrządu i wykręcić śruby (zwane szpilkami). Przed ponownym montażem czyści się blok silnika. Dodatkowo wymienia się na nową uszczelkę pod pokrywą zaworów i głowicą, obowiązkowo montuje się nowy pasek rozrządu, filtr oleju i wymienia olej na nowy.