Serwis klimatyzacji

Wiosenne  ciepłe dni to to najlepsza zachęta do sprawdzenia stanu układu klimatyzacji w aucie. Podróżowanie w przyjemnych/chłodnych warunkach zapewnia   sprawna i wydajna klimatyzacja.

Skąd bierze się przyjemny chłodek?

Zasada działania klimatyzacji w samochodach jest niemalże taka sama jak w lodówkach czy klimatyzatorach domowych. Ciepłe powietrze schładzane jest przez czynnik chłodniczy krążący w układzie urządzenia. Takie przejście daje  znaczne obniżenie temperatury gazu oraz ponowne przejście w stan ciekły.

Kiedy używać klimatyzacji?

 Aby cieszyć się jej długim i efektywnym działaniem konieczne jest umiejętne jej używanie. Pierwszym krokiem do utrzymania układu klimatyzacji w dobrym stanie jest częste używanie. Czynnik chłodzący znajdujący się w tym układzie zawiera środki smarujące i konserwujące, więc długa przerwa w użytkowaniu klimatyzacji (np. w trakcie zimy) może sprawić, że mechanizmy odpowiadające za chłodzenie powietrza ulegną zepsuciu. Warto pamiętać, że klimatyzacja nie tylko ułatwia utrzymać przyjemny klimat w samochodzie, ale także przyspiesza odparowywanie szyb, co jest użyteczne także w chłodniejszych porach roku.

Nieużywanie klimatyzacji w okresie zimowym skutkuje tym, że smarne dodatki mogą się wytrącić z płynu i przestać spełniać swoją funkcję.  Co sklei powoduje, że  gumowe uszczelnienia w układzie zaczynają się szybciej starzeć, a to prowadzi do nieszczelności. Wynikiem tego  jest uciekający czynnik chłodzący, a naprawa uszkodzeń wiąże się z wydaniem kilkuset złotych (najdroższy element to kompresor). Dlatego warto co jakiś czas włączyć klimatyzację, nawet jeśli zewnętrzna temperatura nie zachęca do schłodzenia wnętrza auta.

Jak i kiedy serwisować klimatyzację?

Jeśli klimatyzacja nie jest odpowiednio wydajna, szyby parują a z wentylacji wydobywa się nieprzyjemny zapach, który spowodowany namnażaniem się  zgromadzonych drobnoustrojów. Najbardziej niebezpieczne są grzyby, które mogą powodować infekcje i reakcje alergiczne. Stąd właśnie często spowodowane przez klimatyzację bóle gardła, katar i pieczenie oczu. Aby uniknąć tych przykrych objawów, powinniśmy pamiętać o serwisowaniu klimatyzacji.

 Raz w roku powinniśmy dokonać standardowych czynności polegających na wymianie filtra kabinowego, czyszczeniu kanałów dystrybucji powietrza do wnętrza kabiny, odgrzybienie  parownika, sprawdzenie drożności kanału odprowadzającego skropliny z parownika klimatyzacji oraz oczyszczenie wlotów powietrza umieszczonych na zewnątrz pojazdu. Jeżeli pojazd użytkowany jest w warunkach podwyższonego zanieczyszczenia np. w dużym mieście,  czy parkowany jest w otoczeniu drzew wymianę filtra oraz czyszczenie kanałów powinniśmy wykonywać dwa razy w roku, najlepiej wczesną wiosną i jesienią. Nie rzadziej niż co dwa lata układ klimatyzacji powinien oczyszczony być z wilgoci i uzupełniony w czynnik chłodzący do wymaganego poziomu.

Co trzy lata należy wymienić filtr – osuszacz. Jego koszt  zależny jest od  pojazdu. Każdorazowo trzeba go wymienić, gdy na skutek czynności technologicznych związanych z demontażem któregokolwiek z elementów lub kolizji układ klimatyzacji zostanie otwarty. Własności absorpcyjne filtra osuszacza są tak wysokie, że nowy filtr otwarty z próżniowego opakowania, po upływie około trzydziestu kilu godzin zupełnie traci swoje właściwości.

Jak utrzymać klimatyzację w dobrym stanie?
  • Wymieniaj filtr przeciwpyłkowy co 15.000 km lub przynajmniej raz w roku.
  • Wykonuj regularnie raz w roku dezynfekcję układu klimatyzacji w celu
    usunięcia z niego drobnoustrojów, bakterii i grzybów, które są przyczyną
    nieprzyjemnego zapachu.
  • Wykonuj kompleksowy przegląd układu klimatyzacji przynajmniej co dwa
    lata.
  • Wymieniaj wkład osuszający przynajmniej co 4 lata lub po przejechaniu
    od 60 do 80 tys. km.
  • Uzupełniaj poziom oleju w sprężarce przed przejechaniem 100 tys. km.
  • Włączaj układ klimatyzacji przynajmniej co 15 dni na 10 minut zarówno
    latem, jak i zimą.
  • Nie używaj układu klimatyzacji przy otwartych oknach, chyba, że samochód
    rusza z miejsca, a Ty otwierasz okna tylko na chwilę w celu usunięcia gorącego
    powietrza z wnętrza pojazdu.